CONSILIERE
 

Spaţiu rezervat răspunsurilor la īntrebările membrilor şi vizitatorilor, furnizānd orientare şi recomandări esenţiale īn legătură cu reglementarea şi implementarea legislaţiei īn domeniul concurenţei, susţinerea unei competiţii loiale şi transparente, īmbunătăţirea culturii concurenţiale, rolul şi competenţele diferitelor agenţii care lucrează īn domeniul concurenţei, modalităţile de a implica Consiliile Economice şi Sociale, confederaţiile patronale şi asociaţiile profesionale care promovează competitivitatea īn regiune

 
 

Ce este Legea Concurenţei şi de ce este necesară ?

introduccere de Dl ZĂBAVĂ, Consultant

SCA Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen

Concurenţa este o componentă a relaţiilor complexe care există īntre furnizorii care operează pe un anumit segment al pieţei libere (definit īn funcţie de produs şi arie geografică). Datorită concurenţei, furnizorii reglează preţurile produselor pe care le oferă pe piaţă astfel īncāt să realizeze un profit decent, bazat pe costurile de producţie, pe cerere şi pe presiunile exercitate de alţi jucători care operează pe piaţă, prin preţurile pe care le cer pentru produsele lor.

Intensitatea concurenţei poate varia pe o arie foarte largă, de la competiţia perfectă, cīnd numărul antreprenorilor independenţi care operează pe respectivul segment de piaţă este foarte mare (teoretic, infinit) şi competiţia este foarte intensă, la monopol, cānd există un singur furnizor pentru un anumit segment de piaţă şi nu există competiţie. Fundamental se consideră că orice antreprenor care operează pe un segment de piaţă doreşte monopolul, astfel īncāt să obţină un profit de tip monopol şi cāştiguri maxime pentru investitorii dintr-un astfel de antreprenoriat, īn defavoarea consumatorilor produsului pe care īl furnizează, aceştia plătind preţuri de monopol pentru un astfel de produs.

Deoarece o piaţă de monopol poate fi considerată ca fiind opusă unei pieţe libere şi pe o astfel de piaţă sunt foarte puţine (dacă sunt) stimulente pentru inovare, īmbunătaţire a produsului şi, īn general, pentru progres economic şi tehnic, deoarece respectivul monopol īşi extrage cele mai mari profituri posibile desconsiderānd tendinţele de piaţă şi nevoile consumatorilor, un astfel de status nu ar trebui permis īn nici un segment de piaţă, luānduse orice măsuri īn limite rezonabile. Pentru acest scop, numeroase state au promulgat acte normative dedicate protecţiei concurenţei pe pieţele lor, care specifică modul īn care antreprenorii ar trebui să acţioneze pentru a menţine un mediu competitiv rezonabil pe segmentul de piaţă pe care operează.

Īn Romānia, la fel ca şi īn alte state, concurenţa este considerată ca fiind vitală pentru funcţionarea corespunzătoare a pieţei libere. Astfel, Legea Concurenţei a fost promulgată īn 1996 (Legea nr. 21/1996), ca fiind o lege organică. Această lege a fost mai tārziu modificată şi completată, īn decembrie 2003, prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 121/2003, aprobată de Parlament īn mai 2004 prin Legea nr. 184/2004 (tot lege organică) şi, mai recent, īn noiembrie 2004, au fost promulgate unele modificări minore ale articolelor 5-7, printr-o altă lege organică - Legea nr. 538/2004.

Legea Concurenţei nr. 21/1996, aşa cum a fost modificată şi completată ulterior, specifică modul īn care ar trebui să īşi dirijeze afacerile antreprenorii romāni şi străini īn Romānia pentru a menţine un mediu concurenţial rezonabil pe piaţa romānească. Legea Concurenţei prezintă un mare interes pentru comunităţile de afaceri care operează īn Romānia, īntrucāt regulile concurenţiale specificate prin această lege şi prin legislaţia de ordin secundar şi terţiar promulgată īn legătură cu aceasta sunt destul de stricte, ca şi sancţiunile care se aplică īn cazul īncălcării acestor reguli.

 
acasă | harta site | link-uri | contacte                                                                                                                    
 
Copyright © 2005 EUROLINK - House of Europe. All rights reserved